БИЛЕР КЕҢЕСІНЕН БҮГІНГІ СОТҚА ДЕЙІН
Қазақ сотының тарихы халық дәстүрлері, әдет-ғұрпы, діни ұстанымдары қазақ даласында заң ретінде қызмет еткен көне заманнан бастау алады. Кеңес құрылғанға дейін хандар маңызды мемлекеттік істерді шешуде ақсақалдардың, билердің, батырлардың көмегіне жиі жүгінген. Билер кеңесін құру жолындағы алғашқы қадам Есім ханға тиесілі. Ауыр ішкі саяси жағдайды еңсеру үшін Есім хан Қазақ мемлекетінің саяси жүйесін түбегейлі реформалауға әрекет жасады.
Оның мәні Таураттың Үстемдігі билер мен старшиналардың басшылығымен алмастырылатындығында болды. Билер төңкерісінің бір түрі болды, Шыңғыс ұрпақтарының саяси құқықтарын шектеді және қауымдастықтар мен олардың басшыларына кең құқықтар орнатты. Шын мәнінде, барлық билік жүздер билерінің қолында болды. Олар ханның билігін шектейтін Билер кеңесін де құрды. Билердің билігі тек жеке билікте болды және хан қандай да бір бидің кандидатурасына әсер ете алмады. Тәуке хан тұсында билер кеңесіне тұрақты мекеме мәртебесі берілді. Билер кеңесінің шешімдері, оның ішінде Хан үшін де міндетті күшке ие бола бастады. Рулар мен тайпалар арасындағы барлық даулар билер кеңесінде дұрыс шешілді.
Осындай саясаттың арқасында Тәуке хан өзінің билігін үш қазақ жүзіне біріктіріп, таратып, Қазақ хандығының бірлігін нығайта алды. Қазақстан Республикасы егемендік алғаннан кейін елдегі демократиялық процестердің дамуы заңдылық пен сот төрелігінің, азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын қорғаудың сенімді кепілі болуға қабілетті сот жүйесін нығайтумен тығыз байланысты болды.
Осы негізгі түсіну сот реформасының стратегиясын анықтауда бастапқы нүкте болды. Адам мен азаматтың құқықтарына сенімді кепілдік берілген, заңның үстемдігі қамтамасыз етілген, негізгі демократиялық институттар тұрақты жұмыс істейтін, күшті және тәуелсіз сот билігін құрмайынша, құқықтық мемлекет құру мүмкін емес. 30 жыл бойы сот билігі мемлекеттік биліктің тармағы бола отырып, Қазақстан Республикасы сотының дамуы мен қалыптасуының бай жолынан өтті.
Сот төрелігі саласындағы қайта құрулардың басталуы 1991 жылғы 16 желтоқсанда «Мемлекеттік тәуелсіздік туралы» Конституциялық заңның қабылдануымен байланысты, ол Қазақстан Республикасында мемлекеттік билікті оны заң шығарушы, атқарушы және сот билігіне бөлу қағидаты негізінде жүзеге асыруды жария етті. Бұл принциптер 1993 жылғы Конституцияда бекітілді. Аталған заңда алғаш рет барлық соттардың Қазақстан Республикасының қолданыстағы құқығын қолдануы туралы ереже бекітілді, бұл қоғамның құқықтық деңгейі, құқықтық әдет-ғұрыптар мен моральдық-құқықтық ұғымдардың спектрі сияқты институттарды оның кеңістігіне тарта отырып, сот практикасында қолдану құқығының жаңа көкжиектерін ашты. Бүгінде сот реформасы шеңберінде: сот жүйесінің жұмысын жақсарту, оның тәуелсіздігін нығайту және ашықтықты қамтамасыз ету үшін жаңа заңдар қабылдануда және цифрландыру қарқынды жүріп жатыр. Кодекстер мен заңдарға жаңа өзгерістер елеулі жақсартулар әкелді, жаңа іс жүргізу лауазымы – сотқа дейінгі іс жүргізудің заңдылығын тиісті сот бақылауын қамтамасыз ететін тергеу судьясы пайда болды.
Сондай-ақ әкімшілік орган мен оған қатысты осы Әкімшілік органның заңда белгіленген жария функциялары іске асырылатын адам арасында туындайтын жариялы құқықтық қатынастарды реттеуге бағытталған әкімшілік рәсімдік-процестік кодекс қабылданды. Жылдан жылға сот жүйесін қаржыландыру ұлғаюда, материалдық-техникалық базаны жақсартуға бағытталған іс-шаралар күшеюде.
Судьялардың арасында істерді бөлу процесінде адамның әсерін жоюға бағытталған істерді бөлуді автоматтандыру модулі сәтті жұмыс істейді. Бұл жүйе көптеген факторларды: істің күрделілік коэффициентін, судьялардың жоспарланған жүктемесін және басқаларды ескере отырып, судьяларға жүктемені біркелкі бөлуді қамтамасыз етеді. Сонымен қатар, сот залында сыбайлас жемқорлық қаупін болдырмау және сот шешімдерін шығару кезінде ашықтықты қамтамасыз ету үшін аудио-бейне жазу жүйесі орнатылған. Тәуелсіз сот жүйесін құрмай демократиялық, дамыған мемлекет құру мүмкін емес.
Демек, халықтың сеніміне лайықты және азаматтардың құқықтарын тиімді қорғауға қабілетті сот жүйесін құруға бағытталған реформаны жалғастыру қажет, бұл туралы Жоғарғы Сот Төрағасы Ж.Асанов өз баяндамасында айтып, «Сот төрелігінің жеті тастары» бірегей бағдарламасын ұсынды.
Бұл бастама отандық сот төрелігін одан әрі дамыту және жетілдіру үшін өмірлік маңызы бар басым бастама болып табылады. Онда ел Президенті «Рухани жаңғыру», «Ұлт жоспары», «Цифрлық Қазақстан», 2025 жылға дейінгі даму стратегиялары, 2050 жылға дейін айтылған тағдыршешті бағдарламалардан туындайтын стратигиялық міндеттер егжей — тегжейлі белгіленген. «Сот төрелігінің жеті тастары» судьялардың, адвокаттардың және жай ғана белсенді азаматтардың мыңдаған ұсыныстары негізінде әзірленгенін ескерген жөн. «Сот төрелігінің жеті тастары» кезкелген күрделі дәйектілікті немесе сот жүйесінің шамадан тыс күрделілігін білдірмейді. Басты міндет қарапайым азаматтар үшін сот ісін жүргізуді барынша оңайлату болып табылады. Сот төрелігінің алғашқы тасы – әділеттілік. Екінші тас – судьялардың жауапкершілігі мен тәуелсіздігі. Үшінші тас – әділеттіліктің тиімділігі.
Төртінші тас – әкімшілік Әділет. Бесінші тас – тергеу судьялары. Сот төрелігінің алтыншы тасы – Судьялардың құзыреттілігі. Жетінші тас – цифрландыру.
Цифрландыру аясында сот отырыстары бейнебайланыс режимінде өткізіледі, сондай-ақ «Е-сот» және «виртуалды сот» жобалары бойынша сот жүйесін дамыту жұмыстары жүргізіледі. Жаңа цифрлық технологияларды пайдалану азаматтардың конституциялық құқықтары мен бостандықтарын тиімді қорғау үшін қолайлы жағдайлар жасайды, сот төрелігін іске асырудың ашықтығын қамтамасыз етеді, судьялар арасындағы сыбайлас жемқорлықты төмендетеді және сот талқылауын жеделдетеді. 30 жыл бойы сот жүйесі дамып, өсіп келеді және барлық күш-жігер біздің елімізде әділ және тәуелсіз сот жүйесін құруға бағытталған. Әділ сот жүйесі елдің дамуына тікелей әсер етеді. Ең бастысы, бұл біздің халқымыздың сот жүйесіне деген сенімін нығайтады.
М. Калиекова,
Іле аудандық сотының судьясы